tisdag 22 december 2009

5 frågor till Stefan Andersson

Vad minns du från premiärupplagan av Soulnight förra året?
- Oj, det är mycket detaljer som etsat sig fast i minnet. Jag minns när jag tog bilen ut till Ramdala och för första gången hörde The Mystic Revelation of Souls version Donny Hathaways "This Christmas". Jag minns Sofia Loell och Caj Karlssons gästinsatser på scen under juldagen. Brandkommissarie Nordenhjelms svettiga spelning i foajén. Alla glada och positiva människor som på ett eller annat sätt bidrog till att det går att arrangera den typen av fester och att Robin tappade en hel låda öl i gatan när alla hade gått hem.
Men mest av allt minns jag det inspelade telefonsamtalet från Linus och hans son Gunnar som jag tror hade någon form av efterfest.

Du är en av de som verkar vid sidan av scenen under Soulnight.
Vad gör du i vanliga fall?

- Dagtid jobbar jag på en reklambyrå som Art Director men på kvällar och helger blir det en hel del jobb med Paraply Produktion som är en samling vänner som jobbar med livemusik i alla dess former.

Är det något speciellt event du minns från konsertsommaren 2009?
- I somras såg jag en massa konserter bland annat tre stora internationella akter. Bruce Springsteen, Coldplay och U2. Det var fantastiska konserter alla tre, speciellt U2:s gigantiska show på Ullevi. Men det är nog ändå Linus Norda och Oskar Apelqvists spelning på Greven en regnig söndagskväll i augusti som var sommarens höjdpunkt. Runt 100 personer hade trotts en regnig eftermiddag tagit sig till Grevagårdens barockträdgård. Regnet drog bort, himmeln sprack upp och den där magiska stämningen var plötsligt där. Ljus på borden, marschaller i gräset.
När Linus och Oskar spelade sina två sista låtar kunde man höra en knappnål falla.
Det var obetalbart bra.

Om du fick önska dig en artist. Vilken som helst. Vem skulle du vilja arrangera en spelning med i Karlskrona?
- Omöjlig fråga. Det finns så många, men det hade varit fantastiskt att se och höra Springsteen göra "Thunder Road" själv eller med E-street Band. Prince ensam vid ett piano eller med en gitarr hade också varit fantastiskt. Något mer genomförbart, men ändå roligt, hade varit att sätta Eric Gadd, Stephen Simmonds, Peter LeMarc, Tingsek eller Bo Kaspers Orkester på en scen i Karlskrona. Det skulle också varit fantastiskt roligt att få till en spelning med Cotton Club och The Mystic Revelation of Soul på samma scen.

Vad vill du ha i julklapp?
En iPhone. Jag vill bara ha en iPhone.

Inga kommentarer: