tisdag 22 december 2009

5 frågor till Linus Norda

Vad minns du från premiärupplagan av Soulnight förra året?
- Jag minns att Kulan (Brandkommissarie Nordenhielm) sänkte tio glas mousserande på fyra minuter och under den tiden frågade mig fem gånger vem fan jag var egentligen, trots att jag ideligen berättade att det är jag som sjunger… Jag minns också den fantastiska stämningen, det glada folket och all den fantastiska musik som skapades på alla möjliga håll under kvällen. Sedan efterfesten med Gunnar förstås…

Du och Oskar Appelqvist gjorde en mängd spelningar i somras. Ibland som två pusselbitar i olika band men också en del på tu man hand. Är det någon spelning du minns speciellt från i somras?
- Det var så otroligt många fina stunder, men en dag som var speciellt fin var när vi först spelade på Hasslöfestivalen tillsammans med Caj och därefter på Carlskrona golfklubbs jubileumsfest för att direkt därefter dra till Kristianstad för att spela med The Vintage Rock Orchestra. Det var ett jävla ös och en nostalgitripp av sällan skådat slag. Annars var turnén med Caj och de vidunderliga Cookies n’ Beans helt makalöst trevlig. Men det bästa av allt var nog den regniga söndagskvällen nere på Grevagården när Oskar och jag skulle spela med vår fantastiska duo. Förutsättningarna var de sämsta, (eller möjligtvis de allra bästa) båda var bakfulla och ingen av oss visste vad vi skulle förvänta oss, ej heller vad vi skulle spela för något. Resultatet blev till slut en av de mest fantastiska kvällarna någonsin och faktum är att det skapades magi under varje ackord faktiskt…

Man kan numera se och ibland även höra dig i baren på nyöppnade Villgott. Berätta.
- Villgott är den typen av restaurang som jag tycker att Karlskrona har saknat i alla tider. Vi har fantastisk mat, massor av gott vin och bra sprit. Inte desto minst, och det är där jag kommer in i bilden, så har vi alltid minst sjuttio sorters bra öl från mikro- och hantverksbryggerier från de mest intressanta ölländerna för tillfället. Jag fungerar som en lotsare i öldjungeln och svingar även mikrofonen om tillfälle ges och om feelingen är den rätta.

Berätta något vi inte vet om någon av de andra i The Mystic Revelation of Soul.
- Oskar har bra gehör. Robin är driftig. Bitte är äldre. Nja, det visste ni nog… Men att Oskar har kissat Bitte i ansiktet visste ni kanske inte. Och att Robin har smaklökar som ett litet barn. Helt oförstörda och jättefina. Sedan spelade Robin fel en gång i somras också. Då fick han lida.

Vad vill du ha i julklapp?
- Det jag helst av allt vill ha i julklapp är fyra dagars ledighet i sträck. De första två med min fru och mina barn utan att någon stör. De sista två utan barn på hemlig ort. Till allt detta, ett riktigt gott öl…

Inga kommentarer: