torsdag 24 december 2009

5 frågor till Oskar Appelqvist

Vad minns du från premiärupplagan av Soulnight förra året?
- Jag minns den fantastiska stämning, Jörhen Nordenhielms vackra version av Percy Sledge's "I'll be your everything" och framför allt vår egen halvtimme långa version av Curtis Mayfield's "Move on up".

Du och Linus Norda gjorde en mängd spelningar i somras. Ibland som två pusselbitar i olika band men också en del på tu man hand. Är det någon spelning du minns speciellt från i somras?
- Naturligtvis minns jag den regniga söndagen på Greven som var något av det bästa Linus och jag har gjort. Men ett av dom finaste minnena med Linus från i sommar har jag från min bil på väg från Hasslö till Kristianstad. Vi hade gigat hårt den veckan och just denna lördagen skulle vi klämma in tre spelningar. Först Hasslöfestivalen med Caj, sedan ett duo-gig på Almö golfklubb och till sist ett gig på Harrys i Kristianstad med The Vintage Rock Orchestra.
Trötta och frusna efter golfgiget satte vi oss i bilen, Linus i passagerarsätet och jag som chaufför och jag tänkte för mig själv .... VARFÖR HAR DU INTE KÖRKORT DIN JÄVEL!!!
Han öppnade direkt upp en bira. Kolsvart som soya och med mer alkoholprocent än jag är gammal och bara log mot mig... men sedan började han rota i sin bruna attacheväska.
Han sa att han hade en liten överraskning.
Linus och jag hade några månader innan haft en diskussion om gammal härlig skatepunk och vi märkte att båda hade exakt samma favoritlåt med exakt samma band. Jag hade avslöjat hur alla mina gamla punkplattor försvunnit och hur kul det hade varit och lyssna på dom igen.
Han rafsade och krafsade i väskan och fick till slut upp en repig CD-skiva.
- Va är det för nått, frågade jag.
- Det får du snart höra sa Linus.
Han stoppade skivan i bilens CD-spelare och tryckte på play.
Redan efter första ackordet så skrek jag rakt ut och höll på och köra av vägen .
Det var skatepunk när den är som bäst.... kanske världens bästa punkdänga som jag inte hade hört på många år. Liza & Louise med "NoFx".
Bilfärden mot Kristianstad blev helt fantastisk och kanske det roligaste Linus och jag gjorde på hela sommaren.

Det ryktas om att det finns en drink uppkallad efter dig på Nivås drinklista. Stämmer det?
- Jag kommer köra en liten alternativ bar backstage som kommer servera den fantastiska drink. "Silver-grogg i urgröpt sockerbeta" Loka-starksprit .
Backstage-pass finns att hämta på busslinje 2 i utbyte mot lösenord....Petat

Berätta något vi inte vet om någon av de andra i The Mystic Revelation of Soul.
- Jag sticker gärna kniven i en av mina bästa vänner och tar upp en av grejorna Linus skrev som svar på samma fråga. Robin Åkerman förlorade någon form av en musikalisk oskuld då han spelade fel i somras. Vi firade denna sensation med att ge honom kompanistryk och sedan delade vi på en flarra Fernet.

Vad vill du ha i julklapp?
Min telefon funkar bara vart 3:e samtal .. så en telefon hade varit fantastiskt.

Inga kommentarer: