söndag 20 december 2009

5 frågor till Johan Sjöström

Vi ställde fem frågor till Johan Sjöström gitarrist i Blue Brothers.

Hur är läget Johan? Är du taggad inför Soulnight 2?
Just nu är det mycket med allt julstök som ska hinnas med men det ska bli jättekul att vara med på Soulnight.

Det säjs att du har många gitarrer. Hur många har du egentligen?
Oj, jag har runt 20 stycken. Vet inte exakt och det beror på att en del är isärplockade och en del är så dåliga att de knappt kan kallas gitarrer. Men jag har en del bra gitarrer också.

Vilken är din absoluta favorit ?
Jag har en Fender strata från sent 60-tal som alltid funkar. Sen har jag ett par gretschgitarrer som är lite speciella.

Vilken pedal skulle du inte kunna leva utan?
Gollmer blues är en pedal som har hängt med i över 15 år i alla pedalbord jag haft. Trampar man på den så blir det nästan alltid bra. Men i detta sammanhanget skulle jag nog svara Soulpreacher eller Soulkiss. Båda av märket Electroharmonix.

Vi vet att du har varit i Memphis, kan du berätta lite om det ?
Visst, jag har en kompis som bor i Nashville och när man hälsar på där så måste man ju åka till Memphis det ligger bara 4 timmar med bil från Nashville. Där finns det mycket kul att uppleva om man är musikintresserad. För mig är det en stor del av populärmusikens vagga. Eller som John Lennon sa "innan Elvis fanns det ingenting att lyssna på".
Det är kanske inte riktigt sant men lite sanning trots allt. Memphis på den tiden var på den tiden ett väldigt segregerat samhälle men där skapades musikhistoria.
Men det var inte bara Elvis som var där. Sun Studio är ett fantastiskt ställe att kolla in. På den tiden gav Sam Philips ut Jonny Cash, Jerry Lee Lewis, Carl Perkins. Bland annat. Men det häftigaste stället är STAX museum. Därr finns det hur mycket som helst om man gillar soulmusik. På 60-talet var det STAX och Motown som hade de flesta soulartisterna. Personligen föredrar jag STAX. De hade Otis Redding, Wilson Picket, Sam and Dave och Aretha Franklin.
BB King har förresten en musikklubb på legendariska Beale street och det är inte det enda stället med levande musik. Det kryllar av musik på nästan varenda ställe längs Beale. Graceland är ju lite kul också förstås. Som ni märker rekommenderas Memphis å det varmaste.

Har du någon speciell förebild eller favoritgitarrist?
Det finns säkert 100 gitarrister som jag tycker är bra. Steve Cropper, James Burton, Robbie Robertson är rätt viktiga influenser just nu.

Vilka fem plattor skulle du ta med dej på en öde ö?
Bara fem? Det blir värre, det finns ju så mycket bra. Men något med Ray Charles och något med Stevie Wonder. Aretha Franklin så klart. Beatles, STAX samlade verk, The Bands Last Waltz. Men nu blev det för många va?

Inga kommentarer: