torsdag 18 december 2008

5 frågor till Bitte Appelqvist

Ulf "Bitte" Appelqvist spelar gitarr i The Mystic Revelation of Soul. Idag svarar han på de fem jobbiga frågorna.

Vad minns du från Soulfesten vi arrangerade i somras?
Svårt med minnet från den dagen. Nej inte på grund av intagna rusdrycker utan för att hela dagen var magisk och att man liksom vill minnas allt. På något sätt vara rättvis mot allt som man fick uppleva. Men som vanligt så måste jag nypa mig i armen för att förstå att det inte är en dröm när jag ser vilka musiker jag har runt mig och hur otroligt stor upplevelse det är att spela i detta band. Sen vill jag också alltid minnas den underbara publiken som verkligen gjorde dagen till en fest.

Om du var tvungen att lista fem av dina absoluta favoritlåtar.
Vilka fem hade du valt?

Svårt med ordningen men ok
1. All Blues Miles Davis.
Som att se alla sextiotalsfilmer på en gång och att Bo Wideberg är regissör till alla.
2. Red Baron med Tomy Bolin på gitarr.
Betytt mest av allt för mit gitarrspel. Så enkelt och så svängigt.
3. Memphis soulstew med King Curtis.
Mest för att jag minns vilken chock jag drabbades av när jag hörde den för första gången. Sjukt svängigt.
4. Fångarnas Kör ur Nebukadnessar av Giuseppe Verdi mäktigt och rörande. Alltid faller det en tår när jag lyssnar på denna.
5. En vänlig grönskas rika dräkt. Jag vet, jag är en blödig jävel.

Världens snyggaste skivomslag?
Sketches of spain. Miles Davis album. Jazz goes spagettiwestern.

Om du kunde resa i tiden och fick besöka en konsert, en skivinspelning eller någon annan musikalisk händelse. Vad skulle du besöka?
Skulle vara fantastiskt att få besöka Woodstock. Denna händelse/konsert satte igång ett maskineri som inte gått att stoppa än idag. Konserten i Wien den kväll då Strauss avled. När dirigenten fått reda på via bud att valskungen Strauss var död avbröt han sin orkester och beordrade fram Strauss paradnummer an der schöne Donau. Jag ryser.
Någon tidig Miles Davis konsert skulle heller inte vara fel.

Om du fick ställa en fråga till dig själv, vad skulle du fråga och vad skulle svaret vara?
Fråga: Varför gör du detta, alla kvällar helger med mera?
Svar: För att jag måste.

Inga kommentarer: