måndag 22 december 2008

5 frågor till Linus Norda

Sist ut att svara på de fem frågorna är Linus Norda.
1. Vad minns du från Soulfesten vi arrangerade i somras?
Till skillnad från andra fester så var stämningen var närmast elektrisk redan tio i sju när kön ringlade sig fram mot museigården. Efter det är det mest en dimma av oerhörd glädje och en massa adrenalin. Det jag kanske minns tydligast är nog ändå att vi i bandet och några till försökte ha någon slags efterfest efteråt. Det var väldigt konstigt, för alla var så oerhört festsugna men det blev så väldigt tyst och lamt. Ett gäng slagna hjältar helt enkelt. Jag lyckades få i mig ett halvt glas rödvin…

2. Om du var tvungen att lista fem av dina absoluta favoritlåtar.
Vilka fem hade du valt?
Det här med favoritlåtar är ganska svårt; de blir ofta gränsöverskridande och har ofta ganska lite med musiksmak i övrigt att göra. Men okej, ett försök utan inbördes ordning:
1. Sidewalking – Jesus And Mary Chain
Kanske en av de viktigaste låtarna någonsin
2. Ep no 35 Bröderna Fara Väl Vilse Ibland – C M Bellman
Växlingarna mellan dur och moll är fullständigt magiska, likaså betraktelsen av en man som har förlorat det mesta i livet.
3. Into The Mystic – Van Morrison
…/let your soul and spirit fly into the mystic/…
4. A Change Is Gonna Come – Sam Cooke
Kommentar överflödig.
5. Bad – U2
Ett crescendo utan dess like. Liveversionen från Rattle and Hum är särskilt bra.

Eftersom jag förra året köpte alla filmer av Astrid Lindgrens böcker i julklapp till familjen, och min son nu har kommit in i filmtittaråldern, vilket leder till att jag just nu konsumerar närmast ofattbara mängder Astrid Lindgrenfilmer, så ska ni få en liten bonus:
De fem bästa låtarna som Georg Riedel har gjort till ovan nämnda filmer!
1. Mors Lilla Lathund
2. Fattig Bonddräng
3. Kalle Teodor
4. Lille Katt
5. En Till Som Jag

3. Världens snyggaste skivomslag?
Hm, det finns ju ett gäng legendariska omslag från Börft Records, men det får nog ändå bli Docent Död – Docent Död (1980)

4. Om du kunde resa i tiden och fick besöka en konsert, en skivinspelning
eller någon annan musikalisk händelse. Vad skulle du besöka?
Det hade varit fantastiskt att få åka tillbaka till det sena 1700-talet och sätta sig på exempelvis krogen Tre Byttor, beställa in lite sött frontignac och kanske någon gammal korv, och få ta del av en Carl-Michael Bellman i sina bästa dagar och få höra och se hur det faktiskt lät på riktigt.

5. Om du fick ställa en fråga till dig själv,
vad skulle du fråga och vad skulle svaret vara?
Fråga: Linus, varför lär du dig aldrig några texter?
Svar: Ja men, jag kan ju What’s Going On nu ju. Jag har spelat den sedan sommaren -99

Inga kommentarer: