lördag 20 december 2008

Ramdala 20 december 14:35:
Repetition pågår



Några kilometer utanför centrala Karlskrona ligger det mytomspunna samhället Ramdala. Ett litet men vackert samhälle med en skola, en kyrka, en bilverkstad och inte mindre än 187 innevånare. I helgen ökade befolkningsmängden något när The Mystic Revelation of Soul tillfälligt intog det vita huset i slutet av Äppelvägen.
De souliga tonerna från bandets repertoar låg som en vacker dimma under lördagseftermiddagen då bandet finslipade låtlistan inför juldagens fest på Konsthallen.

När jag parkerade på gårdsplanen framför den grå Volvon kunde jag tydligt urskilja refrängen av Donna Hathaways "This Christmas". Jag knuffade försiktigt upp dörren och tog mig upp för trappan till övervåningen. Jag hörde Linus Norda sjunga "... fireside is blazing bright,we're caroling through the night...".
Jag avvaktade några sekunder och försökte sedan öppna dörren med hjälp av nyckeln som satt i låset. Jag fick nyckeln i handen men dörren knuffades i samma stund upp och värmen slog emot mig.
- Är det ett Bess, hörde jag Bitte fråga.
- Ja, svarade Oskar när han letat sig fram på tangenterna.
Jag avbröt diskussionen och frågade hur det kändes.
- Är ni laddade?
- Skojar du? Det känns riktigt bra, svarade Robin Åkerman. Vi har gnuggat på här både igår och idag. Det ska bli fantastiskt kul att lira på juldagen.
Utöver Robin satt Oskar Appelqvist bakom tangenterna på det röda pianot och Ulf "Bitte" Appelqvist vid gitarren. Vid den vackra mikrofonen stod som vanligt Linus Norda. Men vid ytterligare ett piano hittade jag Malin Törnquist. Malin, som för dagen gjorde det souliga soundet ännu lite souligare.

Efter ytterligare några låtar lämnade jag det vita huset vid slutet av Äppelvägen. I backspegeln såg jag den grå Volvo Duetten bli mindre och mindre och när jag svängde vänster hörde jag mig själv nynna "... and this Christmas, will be a very special Christmas"...
Sant, tänkte jag.
Jävligt sant.
Det kommer att bli en fantastisk kväll.
Fem dagar kvar...

Inga kommentarer: