måndag 22 december 2008

5 frågor till Oskar Appelqvist

Vad minns du från Soulfesten vi arrangerade i somras?
Alla har ju redan svarat att det var så fantastiskt och roligt vilket det naturligtvis var, men jag kommer aldrig glömma söndagen efter soulfesten.
Vi var rätt så slitna efter många veckors planerande, spelande, fredagens soulfest och sedan lördagens firmafest.
Min klocka ringde 08:30 och jag tittade ut ..... det regnade.
På den halvtimmen det tog mej att ta mej upp ur sängen och köra ner till blekinge museums gård kom det väl 135 mm regn.
Det regnade konstant hela dagen och var 10 grader varmt.
Efter 15 minuter i ösregnet frös jag något så fruktansvärt att jag trodde jag skulle stryka med.
10 timmar senare satt vi på O'learys med en flåtig pizza och en stor stark, och en sak var vi alla överens om.
Det här va det absolut värt ... Fy fan va kul vi hade.

Om du var tvungen att lista fem av dina absoluta favoritlåtar.
Vilka fem hade du valt?
För mig är det omöjligt. Visst finns det låtar som betyder mer än andra och låtar man har fantastiska minnen till men att lista fem stycken ..... nej nej nej nej !!!!!
Som den maniska låtletare jag är tänker jag istället lista fem låtar som jag tycker vi i bandet ska repa in. Så lyssna nu mina vänner.

1 Didn't I (Blow Your Mind This Time) - The Delfonics
Fantastiskt låt där jag egentligen gillar Aretha Franklin's version bättre

2 Can I Change My Mind - Tyrone Davis
En av dom första låtarna jag gav till Linus men det har aldrig riktigt blivit läge att köra den

3 Family Affair - Sly & the family stone
Skulle varit med på juldagen om jag hade fått bestämma !

4 It's a Shame - The Spinners
Vi har repat den en gång och den kändes super bra men varför spelar vi den inte ???????

5 Love Land - Charles Wright
Innehåller världens roligaste trumfill!

Världens snyggaste skivomslag?
Push Push med Herbie Mann.
Kanske inte världen snyggaste men gud så roligt.

Om du kunde resa i tiden och fick besöka en konsert, en skivinspelning
eller någon annan musikalisk händelse. Vad skulle du besöka?
Sitta bredvid Billy Preston orgel på Aretha franklin's konsert på Filmore West 1971 hade varit en höjdare .

Om du fick ställa en fråga till dig själv,
vad skulle du fråga och vad skulle svaret vara?
Jag skulle ställa en fråga som jag tror att många av mina medmusikanter gärna hade ställt.
Fråga: Varför skriver du inte upp tonarterna Oskar?
Svar: Äh, jag brukar komma ihåg dom.

Inga kommentarer: